19 august 2014

In lumea basmelor- la biblioteca Madaras

La inceputul lui iulie, in prima intalnire din programul de lectura din aceasta vacanta,  am citit basmul "Sarea in bucate" de Petre Ispirescu.
Copiii au cautat pe internet sau in cartile puse la dispozitie cateva date biografice ale lui Petre Ispirescu si cateva titluri de basme. Dintre basmele scrise de el au ales sa citim "Sarea in bucate".
Au citit basmul pe roluri, am explicat cateva cuvinte necunoscute lor si am povestit oral, urmand ca ei sa povesteasca in scris pentru urmatoarea intalnire.
Mi-am propus sa descoperim si cateva proverbe codate, dar pentru ca basmul a fost destul de lung ne-am intalnit a doua zi sa lucram pe fisele cu proverbe. Am descoperit primele cinci proverbe si am discutat despre fiecare.


In a doua saptaman din iulie ,  ne intalnim  dn nou  "In lumea minunata a basmelor".  Continuand cu povestea inceputa , au povestit basmul  și  miercuri au fost actori,  au interpretat rolurile personajelor dinSarea in bucate. Au fost niste actori minunati. Au mai descoperit si cateva proverbe codate din fisa lor de lucru.
Copiii isi doresc sa semene sau sa fie unele dintre personajele intalnite in textele literare pe care le citesc,  
Daca miercuri copiii  fost actori joi au fost spectatori. Au vizionat filmul Sarea in bucate si au putut astfel compara  cum au interpretat ei rolurile si cum au fost interpretate in film de actori adevarati.

Basmul pe care l-am citit la intalnirea din aceasta saptamana ( 25 iulie) a fost "Norocul si mintea" de Radulescu-Codin.
Copiii au citit textul pe roluri, am explicat cuvintele necunoscute sau unele expresii intalnite in text si au povestit oral. Concluzia la care au ajuns a fost ca degeaba ai noroc daca nu ai minte.
Deoarece copilaria este lumea jocului, au urmat cateva jocuri educationale de pe didactic.ro.


Prima saptaman din august. Astazi am citit "Povestea ciocarliei" de Tudor Pamfile din volumul Basmele romanilor vol. IX.
Le-am prezentat copiilor cateva date bibliografice ale autorului si apoi le-am citit povestea. Ei au trebuit sa-si noteze cuvitele necunoscute pe care le-am explicat  .
Au avut de rezolvat o fisa in care aveau imagini din povesti si trebuiau sa noteze titlul povestii. Cand am verificat daca au lucrat corect pentru fiecare titlu scris au spus si autorul. Le-am citit si cateva ghicitori despre personaje din povesti si ei trebuiau sa spuna personajul, titlul povestii si autorul.
Ultima imagine din fisa era din "Ridichea uriasa" si m-am gandit ca in finalul activitatii sa ne jucam putin. Un copil a fost ridichea. Pe rand vin personajele povestii ca sa scoata ridichea din pamant: mosul, baba, nepoata, catelul, pisica, soricelul. La indemnul "Hai ridiche uriasa sa te iau la mine acasa!" trag de ridiche dar numai la final, cand sunt toti inlantuiti, reusesc sa o scoata.
Invatatura desprinsa a fost formulata de copii: "Unde-i unul nu-i putere", ''Unde-s multi puterea creste'', ''In unire sta puterea''.


Basmul zilei de 11 august,  a fost "Fata mosului cea cuminte'' de Petre Ispirescu. Dupa ce au citit , au povestit-o  si am facut comparatie cu povestea lui Creanga ''Fata babei si fata mosneagului''. Au enumerat asemanarile si deosebirile dintre cele doua scrieri.
Marti  12 august, au rezolvat o fisa de matematica, un rebus si o fisa in care trebuiau sa coloreze ciupercutele pe care erau scrise cuvintele corecte.



.
Diminetile de basm la Madaras se incheie    maine 20.08.2014, cu premierea tuturor copiilor care au participat la programul de lectura.
Povestile selectate pentru lectura sunt din volumele primite in proiectul Lecturi de vara  din partea Fundatiei Mereu apropape in programul Books4Youth, aduse in Bihor de Fundatia Culturala de pe langa Biblitoeca Gheorghe Sincai 
Tot din aceste programe provin si cartile care vor fi date ca premii, iar restul cartilor vor fi inregistrate in colectiile bibliotecii.


Bibliotecar Aristan Marinela.



Șezătoare în postul mare

  Ieri 18 aprilie 2023 a avut loc ultima ediție din aprilie a Șezătorii de la bibliotecă. In luna aprilie am avut trei întâlniri în care împ...

Wikipedia

Rezultatele căutării