12 octombrie 2021

EVA-FETIȚA INIMILOR NOASTRE

 

 

-         Mă numesc Eva, pe tine cum te cheamă?

                                                                         

-         ......niciun răspuns (Eva ridică din umeri și are un mic oftat. Își pune mâinile la tâmple și continuă să contemple lumea în care trăiește)

-         Ah, am uitat! Atunci când veți afla despre mine, eu voi fi doar o amintire. Însă, (pauză) să știți că sufletul meu va fi aproape de toți copiii care iubesc pacea, liniștea, viața, familia, frumosul și, de ce nu, tot ceea ce îi înconjoară.

Am fost un copil cu o familie fericită, un copil cu vise și nu cu foarte multe așteptări pentru că, nu-i așa, ce așteptări poate să aibă un copil atunci când are de toate. Am o familie minunată. Îmi este mereu aproape! Părinții îmi sunt și prieteni și mă înțeleg, că doar..., (pauză și zâmbind spune): Și ei au fost cândva copii!. Sufletul lor parcă copilărește și astăzi deși, grijile cotidiene, simt, că îi cam copleșesc câteodată.

 

Eva se uită în oglindă, își aranjează părul, zâmbește cum o face de fiecare dată și își spune:

 

-          Am auzit părinții vorbind de război și că, NOI, evreii, vom avea de suferit, că în scurt timp vom fi obligați să ne părăsim casele. M-au pus pe gânduri aceste cuvinte pe care nu știu dacă le înțeleg așa de bine. Am prieteni, am rude, oare ce se va întâmpla cu noi dacă totul este adevărat? Nu știu ce să cred! Eu sunt doar un copil!

 

Se uită de jur-împrejurul camerei sale și continuă:

 

-          Ah, ca de obicei, mintea îmi fuge la joacă și am uitat să vă spun că am împlinit 13 ani și m-am născut în treisprezece, într-o zi de vineri. I-am auzit pe adulți împărtășind păreri diferite despre data de 13. Unii spun că este o zi cu noroc, o vârstă norocoasă, alții, mai sceptici, spun că aduce ghinion. Voi ce spuneți?

 

Așteaptă puțin, pleacă capul și uitându-se pe sub gene exclamă:

 

-          Iar am uitat că eu sunt doar în imaginația fiecărui copil din aceste timpuri. Eu nu mai sunt. Deși, mi-aș fi dorit să trăiesc, iar viața mea în aceste momente, să fie alta. Mi-aș fi dorit să fie altfel!

 

Acum se afla în ghetoul din Oradea. Rememorând tot ceea ce se întâmplase cu ea și cu familia sa frumoasă la care ținea enorm, Eva își aduce aminte de lucrul la care ținuse foarte mult (pauză): Bicicleta roșie. Era jucăria, dacă o putem numi așa, NOI, cei de astăzi, pe care o iubea din tot sufletul. Îi trec prin minte momentele în care i-a fost luată, se întristează dar în același timp, o rază de lumină îi acoperă fruntea și ochii și, își aduce aminte că, în același timp a fost bucuroasă pentru că acei oameni îi lăsaseră: VIAȚA. Din nou oftează și-și spune:

 

-          Nu-mi pot închipui cum va fi în continuare. Mereu îmi zic, acum este cel mai rău, apoi singură îmi dau seama că tot timpul este posibil orice; mereu mai rău și chiar mult mai rău. Până acum am avut ce mânca, de aici înainte nu vom avea.

citat 

 

 

Eva era tare mâhnită de tot ceea ce i se întâmpla. Și, în același timp, speriată. Nu-i venea să creadă că tot ce trăia era real și chiar se întâmpla. Întotdeauna îi plăcuse să se poarte curat, să poarte părul bine îngrijit, împletit în codițe. Acum, ce îi mai rămăsese departe de cei dragi: Jurnalul.

 

Cuvintele, sensul lor, ceea ce trăia acest copil minunat au rămas posterității. Eva va fi un caz din multele cazuri derulate în anul 1944 iar viața ei s-a dovedit a fi una din multele vieți care au fost luate mult prea devreme. De ce? Un răspuns hilar străbate și astăzi de la un pol la celălalt Pământului și primele cuvinte care îți vin în minte sunt: au trăit într-un timp istoric greu de înțeles și plin de atrocități, au fost evrei și pentru acest lucru au plătit, Cui, pentru ce? Greu de răspuns și în prezent.

 

Cu ultimele puteri, Eva mai reușește să comunice cu Jurnalul ei pentru a ne lăsa nouă mărturii…dincolo de alte cuvinte:

 

-          Deși eu, Micul meu Jurnal, nu vreau să mor, eu vreau să trăiesc, chiar dacă din întreg sectorul numai eu aș putea rămâne aici. Aș aștepta sfârșitul războiului într-o pivniță, sau în pod, sau în orice gaură; eu, Micul meu Jurnal, m-aș lăsa sărutată și de jandarmul acela care se uită cruciș și care ne-a luat făina, numai să nu mă ucidă, numai să mă lase să trăiesc.

citat 

 

Cred că dincolo de acest pasaj, cuvintele sunt mult prea puține și sărace. Totuși…

În loc de încheiere...mai putem spune doar:

Din nefericire, firul vieții sale a fost rupt într-un moment în care mai avea multe de spus și de făcut. Însă, înțelepciunea, maturitatea de care a dat dovadă prin acest Jurnal, dorința de a trăi, rămân urme peste timp, fapte care nu mai trebuie să fie repetate în această lume pe care o dorim altfel. Este destul de mare Pământul și există pentru fiecare loc. Nu trebuie să luăm viața unui om, să chinuim, să umilim un om numai pentru că el nu corespunde tiparelor noastre. Suntem ființe raționale și ca atare, o viață ce ne-a fost dăruită merită să o trăim așa cum considerăm dar  fără a altera iubirea, viața, omul.

Așadar, omule fii înțelept, demonstrează că indiferent de etnie, religie, statul social, ne-am născut să fim liberi și egali în drepturi.



Ghiurcuța Livia

8 aprilie - Ziua romilor

Activități și povești de Ziua romilor și Săptămâna verde la biblioteca comunală din Sântandrei. Ramona Durdeu a fost gazdă și ne-a implicat ...

Wikipedia

Rezultatele căutării