26 martie 2015

Biblioteca Cefa- Raport de activitate pe 2014


         A. Acţiuni  culturale ale bibliotecii.
              În anul 2014, ca în fiecare an , acţiunile culturale demarează cu 15 ianuarie , cand se sărbătoreşte ziua marelui nostru poet, Mihai Eminescu. Cu această ocazie,am avut o întâlnire cu elevii Şcolii Gimnaziale nr. 1 Cefa , prilej cu care s-au prezentat cele mai importante date din viaţa poetului , s-au recitat poezii din creaţia sa , s-au citit basme şi s-a cântat romanţa „ Mai am un singur dor”.
             La 24 ianuarie , împreună cu elevii Şcolii s-a organizat o mică serbare dedicată Unirii ( Micii Uniri), unde  s-au recitat versuri patriotice, prof. Cicortaş Traian a explicat în câteva cuvinte în ce a constat actul Unirii şi de ce a fost numită Mica Unire.
             Am înfiinţat clubul de lectură  „Prietenii cărţii” , care a debutat cu un număr de 10 membri şi care apoi s-a extins treptat ajungand la un număr de 30 de membri.         Întâlnirile aveau loc în fiecare luni şi joi ale săptămânii Acest club a funcţionat după anumite reguli , stablite chiar de membrii grupului care erau: punctualitate, seriozitate, prezenţă constantă. În cadrul întâlnirilor,  s-au stabilit diferite teme , dupa sugestia şi preferinţele membrilor şi s-a citit cu voce tare , pe rând din tema zilei.În această privinţă le-am lăsat mână liberă, pentru a-i încuraja să  aibă iniţiative proprii. Aşa că o  înâlnire era dedicată istoriei , o alta geografiei, o alta poeziei , prozei , atlaselor cu animale , bunelor maniere şi tot aşa. Cu prilejul acestor întalniri , am dat desigur peste  „ cuvinte noi” sau cel puţin aşa le-am denumit , cuvinte pe care nu le-au mai întâlnit şi le-am dezbătut împreună , descifrându-le înţelesul .Trebuie să specific, că întalnirile noastre au fost extrem de interesante 


,instructive, bogate , frumoase, civilizate şi intotdeauna amuzante  . I-am încurajat să se exprime conform personalităţii lor, explicându-le că suntem diferiţi şi ca atare ne manifestăm în mod diferit , în concluzie nu avem voie sa râdem  sau să ne batem joc unii de alţii . Întalnirile au fost foarte fructuoase şi i-am invăţat câte puţin din ceea ce ştiu şi , fără falsă modestie consider că le-am inoculat multe lucruri folositoare. Clubul nostru a atras atenţia câtorva fii şi fiice ale satului care ne-au scris, ne-au felicitat şi încurajat. La sfârşitul programului lecturilor de vară  le-am oferit premii , constând în diplome şi cărţi.
         Un alt aveniment cultural , devenit de-acum o tradiţie în comuna noastră este „ Ziua Bibliotecarului „ , când , în colaborare cu Şcoala Gimnazială se premiază în cadru festiv cei mai buni cititori din anul respectiv cu diplome şi cărţi. La eveniment participă  toate cadrele didactice iar din partea Primăriei, dl.  primar Bărnău Dumitru şi contabila şefă a instituţiei primăriei ,d-na Arusoaei Mioara.
         Am înţeles că şi alte biblioteci au preluat această metodă de recompensare dar  doresc să  adaug că este ideea mea personală de acum 11 ani , îmi asum acest brand ca fiind al meu.
         În tot acest timp , binecunoscutul proiect BIBLIONET şi-a continuat activitatea, nefiind nici o zi în care să nu avem prezenţi utilizatori. Şi pentru că suntem totuşi la capitolul „ implicarea în viaţa comunităţii „ ,  programul BIBLIONET  continuă să fie punctul principal de atracţie şi de socializare. În fiecare zi vin o mulţime de tineri să asculte şi să-şi copieze muzică şi filme, copiii de la şcoală îşi petrec timpul liber la computere . Biblionetul este atat de cunoscut încât atunci când se întreabă unul pe altul „unde te duci ? „ sau „ „unde eşti „ răspunsul este scurt şi simplu „ la net”.
         Am avut cadre didactice care si-au tiparit la noi lucrarea de definitivat, avem şi acum cetăţeni care comunică cu familiile lor din diasporă prin intermediul nostru , de asemenea câţiva cetăţeni care au  învăţat la BIBLONET chestionarele de conducere auto. Elevii sunt îndrumaţi de către cadrele didactice  să apeleze cu toată încrederea, pentru diverse servicii: referate, teme la istorie , geografie şi religie , toate însoţite de ilustraţii printate tot la bibliotecă.
         Proiectorul şi ecranul Biblionetului sunt solicitate mereu la şcoală la orice activitate : în cadrul programului „Şcoala altfel” , la lecţiile deschise ale profesorilor , la inspecţiile şcolare , în cadrul unor proiecţii de filme organizate pe diferite tematici , la gradiniţă , la serbările şcolare prilejuite de diferite evenimente , la cercuri pedagogice,la cursurile organizate DE AJOFM  la Centrul de Asistenţă în Afaceri Cefa , aflat în aceeaşi clădire cu biblioteca , etc.
         B.Sprijinul autoriţăţii locale.
         La acest capitol precizez că am beneficiat de sprijin total din partea autorităţilor locale, la orice solicitare. Prin proiectul BIBLIONET ,la Cefa s-au primit 4 computere, un  proiector ,ecran de proiecţie,un scanner, o imprimantă . Primăria a adăugat încă 4 computere dintr-un alt proiect anterior Biblionetului, respectiv PHARE CBC , aşa încât avem în total 8 computere, toate funcţionale. De la început ,Primăria a contactat o firmă pentru internet, una administratoare de sistem , aşa încât orice probleme apar avem cui ne adresa pentru remedierea neajunsurilor . În decursul derulării programului s-au mai defectat mouse-uri, căşti , tastaturi , care au fost imediat inlocuite de firma administratoare , costurile fiind suportate de primărie . Diplomele au fost realizate de către contabila şefă a Primăriei, d-na Mioara Arusoaei  şi cărţile oferite cititorilor  au fost oferite  tot de către  Primărie , aceasta suportând şi costurile aferente acestor activităţi şi participând efectiv la evenimente.
C. Relaţiile cu instituţiile din localitate.
               Despre relaţia cu instituţia primăriei am expus câteva idei la punctul de mai sus. În completare aş dori să evidenţiez că relaţia a fost excelentă. Biblioteca întreţine relaţii şi cu Şcoala Gimnazială Cefa , cu care ne aflăm în relaţii excelente de colaborare , elevii şcolii fiind îndrumaţi cu încredere către  bibliotetecă şi , la rândul lor îmi oferă sprijn la  toate solicitările.În anul 2014 , la un proiect de evidenţiere a patrimoniului cultural şi religios , solicitat de Muzeul Ţării Crişurilor, Biblioteca  Cefa a colaborat şi cu Parohia Ortodoxă Cefa.        
                În cadrul unui program transfrontalier, comuna Cefa este înfrăţită cu comuna Sarkadkeresztur din Ungaria , proiect european în beneficiul ambelor comune aflate de o parte şi de alta a frontierei.În cadrul proiectului, se fac schimburi de experienţă între cele două comune  , pe sectoare de activitate, aşa că am avut plăcerea şi bucuria de a vizita biblioteca din comuna menţionată şi a  admira dragostea şi respectul  maghiarilor pentru carte şi mândria de a avea o bibliotecă bine dotată şi foarte frumos aranjată. De la dumnealor am primit o donaţie de 30 de cărţi în limba maghiară.
22. Activităţi cu publicul
3Programul zilnic al Bibliotecii se deşfăşoară  luni- joi între orele 8,00 – 16,vineri între orele 8,00 – 14,00, sâmbăta şi duminica liber.
4                 Datele statistice au fost trimise lunar şi anual. În completare aş dori să precziez faptul , că  s-au tipărit (printat) un nr. de 505 file în beneficiul utilizatorilor .
5                     De la demararea proiectului , am avut la BIBLIONET ,  pentru  internet o prezenţă de 9089 utilizatori, exista evidenţa separată care ilustrează acest lucru.
6                3. Pregătirea profesională.
7                Am participat la toate sesiunile de instruire iniţiate de Biblioteca Judeţeană „ Gheorghe Şincai” Oradea.
8                 4. Aspectul bibliotecii .
9                     A. Sediul Bibliotecii se află în clădirea Primăriei vechi , recondiţionată în anul 2007, printr-un proiect PHARE CBS.Este un spaţiu modern , luminos, cu parchet laminat, ferestre de tip termopan ,încălire centrală proprie, sistem  de alarmă , grup sanitar , mobilier nou , magazie , sistem de aer condiţionat, camere video.
                  Fondul de carte este organizat în felul următor : literatura română şi universală, autorii expusi în ordinea alfabetică . Pentru a le fi mai uşor utilizatorilor să-şi găsească cărţi pe gustul lor am organizat separat  rafturi pe colecţii . Exemplu: Colecţia „ Romanul poliţist” , Colecţia „ Romane de dragoste” , de aventuri , cărţi de bucate.
                   Dicţionarele, Istoria, geografia,chimia,agricultura,arta,matematica,medicina sunt  fiecare separat pentru a fi mai uşor de găsit. Există un sector separat  cu rafturi dedicate numai procesului de învăţământ , unde elevii găsesc tot ce doresc , dedicat numai lor.
                   
În anul 2014, am primit un fond de 2000 lei de la bugetul local pentru achiziţionarea unui fond de carte. Am completat astfel zestrea bibliotecii cu 193 volume.
                   B. Biblioteca are 4 calculatoare din programul Biblionet .
                        1. Din totalul de 4 calculatoare , toate sunt funcţionale, precum şi celelalte 4 din proiectul PHARE CBC , 4 , deci în total 8 calculatoare funcţionale.
                        2. La punctul A , am descris pe larg programele iniţiate de mine şi aplicate cu ajutotul calculatoarelor din dotare. Recapitulez: Clubul de lectură „Prietenii cărţii Cefa „ , Ziua bibliotecarului, Vorbind cu familia, am îndrumat utilizatorii să înveţe chestionarul auto la „net”

Feedback local:

3. Prof. Anca Ioana Martin – Scoala Gimnazală 1 Cefa:Multmuim doamna Luci, ca intotdeauna sunteti alaturi de noi, dascalii scolii. Va asiguram de toata stima si va multumim pentru efortul depus in cadrul clubului de lectura! Mult succes in continuare si la cat mai multe lecturi magice!
           
Mihai Roman  -un tanăr voluntar şi utilizator :Permiteti taranismul meu va rog!!!! .... io am vazut ``numb`` dar sincer, la Dvs. nu se aplica!!! respect!!!
        
  Dna Florina Eles   - casnică :Ti-am admirat intotdeauna daruirea cu care te-ai implicat in a atrage copiii spre biblioteca spre lectura.dar e nevoie de implicarea scolii si a parintilor.

 Mihuţ George – elev:Ce  lucururi minunate am facut noi astazi .Puteti veni si voi Lunea si joia .La clubul Prietenii carti cefa la Biblionet
                                             
Gui Carmen – ofiţer stare civilă Primăria comunei Cefa -:ACESTA ESTE UN SEMN CA AI FOST SI ESTI IUBITA DE TOTI COPII DE IERI ....FELICITARI PT RESPECTUL CARE IL POARTA PENTRU TINE !! IL MERITI ,TE ASIGUR DE ASTA .
                              
   „Ardelean Ileana – gestionară : „ Tu Luci eşti omul potrivit la locul potrivit
                     
Rac Silviu – utilizator: - „ Nu ştiu de unde aveţi atata răbdare „
                  
De-a lungul anilor , 24 la număr, am încercat să sădesc în toţi cei cu care am venit în contact dragostea pentru cultură , respectul pentru valorile adevărate ale omului , pentru părinţi şi dascăli, pentru ceilalţi semeni, toleranţa ,   iubirea de frumos în ansamblul lui,  pentru carte, pe care eu însămi o iubesc din toată fiinţa mea. Dacă am reuşit cât un graunte de muştar ,  măcar ,înseamnă că nu a fost în  zadar. Nu am umblat după aprecieri şi onoruri , am dăruit ceva din sufletul şi mintea mea tuturor cu care am interacţionat şi asta a fost mulţumirea mea sufletească . Prezentul raport mu este o pledoarie întru propria mea laudă , este doar o simplă descriere a activităţii anului 2014 . Sunt convinsă că este loc pentru mai bine şi voi face în continuare  tot ce depinde de mine, să fie azi mai bine decât ieri şi mâine mai bine decât azi.
                   Sunt  conştientă că am colegi în judeţ cu mult mai merituoşi şi am constatat cu prilejul diverselor noastre întâlniri ce oameni minunaţi sunt şi cât de mult aş vrea să le semăn.Suntem , cu toţii anonimi trudnici ai unei cauze frumoase : promovarea frumosului , dăruirea , slujirea semenilor . Nu poate exista o cauză mai frumoasă.
                  
         Cefa la 25 Martie 2015.         
                                                                  BIBLIOTECAR COMUNA CEFA
                                                                           OLAH LUCIA





                                         


                                
1              

        

         

Șezătoare în postul mare

  Ieri 18 aprilie 2023 a avut loc ultima ediție din aprilie a Șezătorii de la bibliotecă. In luna aprilie am avut trei întâlniri în care împ...

Wikipedia

Rezultatele căutării