1 februarie 2016

Lansare de carte-Mihaela Dindelegan


 “LA CUMPANA DINTRE VrEMI”


           Volumul autoarei Mihaela Maria Dindelegan, intitulat foarte sugestiv
“LA CUMPĂNA DINTRE VREMI “ne induce curiozitatea de a dezlega inţelesul cuvintelor care compun titul
De ce titlul “cumpăna dintre vremi”?
Credeţi că autoarea s-a găndit la cumpăna care desparte anii calendaristici, cănd , braţul lăsat in jos reprezintă anul ce a trecut şi braţul care se ridica incet , incet cu scugerea zilelor este anul nou,  către care ne-am  deschis uşa sufeltului cu multe speranţe.?
 Nu ştiu, dar este deosebit de incitantă aflarea răspunsului,

Acum cănd iarna îşi etalează  minunatele frumuseţi, realizate de fiorul gerului, ger  care modelează si sculptează involuntar lucrări de adevarată artă specifică anotimpului alb?
Oare este considerat de autoare ca o cumpănă intre anotimpuri ?
 Nu ştiu, dar este deosebit de incitantă aflarea răspunsului,

Oare autoarea a inţeles faptul că in cumpăna dintre ani sunt cele mai frumoase, cele mai autentice datini, obiceuri  cuprinse in poezia folclorică , in căntecele populare, in colindele Crăciunului , în urările  Anului Nou si al Bobotezei?
Nu ştiu, dar este deosebit de incitantă aflarea răspunsului,

          Inainte de a afla răspunsul la întrebările care definesc conţinutul volumului de versuri , trebuie să subliniez faptul că toate poeziile sunt  construite intr-o formă populară de exprinare, termini specifici vocabularului ţăranului romăn, cu un ritm al rimelor care se repetă si care defapt este lait motivul temei poeziei.
Aceste poezii sunt autentificarea diversificată a tematicii folclorului nostru strămosesc şi este spiritul popular încadrat in cultura populară a neamului romănesc
 Nu pot răspunde la întrebări , încă, dar trebuie să dezleg misterul cu care autoarea Mihaela Maria Dindelegan este înzestrată cu harul impresionant de a cultiva prin concepţie si materializare, domeniul culturii populare , vocaţie care este dăruită numai celor ce iubesc folclorul authentic, folclorul care scoate in evidenţă viaţa , aspiraţiile, frămăntările, iubirile, despărţirile, trădările din dragoste si tot ceace caracterizează viaţa de la ţară.
           Dorinţa acerbă a autoarei de a lăsa o urma adăncă de creaţie, a fost susţinută de o constatare, că însaşi  existenta noastră  naţionala provine din mediul rural aşa cum a subliniat poetul Lucian Blaga prin cuvintele” Veşnicia s-a născut la sat”
          Autoarea  Mihaela Maria Dindelegan a conştientizat neccesitatea conservării şi păstrării, măcar şi prin scris a culturii tradiţionale ţărăneşti . Aceasta  pentru a lăsa moştenire generaţiilor tinere adevărata tradiţie, adevărata cultură ţărănescă.               
           Volumul autoarei, conţine 150 de poezii in versuri, abordănd forma populară şi ca o noutate inedită – versurile te conduc spre dorinţa de a le cănta , de a le asimila , prin ritmul lor, unor melodii populare cunoscute.
Pot să pun incă o intrebare,  adică : oare poeziile sunt dedicate unei interprete de muzică popluară, dispusă să le compună melodia şi să aşterne pe portative notele care să le facă nemuritoare?
Nu ştiu, dar este deosebit de incitantă aflarea răspunsului,

            Poeziile cuprinse in volumul LA CUMPANA DINTRE VREMI” sunt de o diversitate tematică debordantă, Mihaela Maria Dindelegan, fiind o autoare inegalabilă  prin imensitatea creaţiei ca volume lansate, idei prelucate in versuri, domenii tratate si mai ales stări sufleteşti, sentimente şi trăiri care colcotesc şi apoi  erup din vulcanul inimii, inimă care pulseză neîncetat pentru a scoate in evideţă bunătatea si gingăşia acestei fiinţe
           Poezia este leagănul dragostei, este izvoul sentimentelor exprimate in cele mai alese cuvinte, este trecerea la o stare de visare cu ochii deschişi , la o meditaţie profundă, pentru a înţelege sentimentele găndurilor, care vor fi izvorul nesecat de versuri, ce vor exprima cu duiosie şuvoiul tumultuos al sufletului poetei, cuvinte puse in strofe in volumul “LA CUMPANA DINTRE VREMI”
           DA , DARGOSTEA , IUBIREA  sunt cuvintele cheie a volumului de poezie populară.
Dar, oare ce poate fi mai frumos şi mai onorabil în relaţia dintre oameni, între un bărbat tănăr chipeş  şi o ţărncuţă “măndra cum nu este alta in sat “ decăt dragostea si  iubirea
 Poeziile de dragoste , declaraţiile de dragoste împărtăşite şi in multe cazuri neîmpărtăşite,  sunt cele mai frecvente teme
 Astfel : “LA CUMPĂNA DINTRE VREMI”
 La cumpăna dintre vremi
 Tu şezi bade si mă chemi
Să iţi fiu de-acum mireasă
Că ţi-e inima voioasă
      Iţi dau măna mea pe veci
      Ca al tău braţ să iţi petreci
      După mijlocu-mi de fată
      Să mă străngi în braţe toată
Nu vrem alţi însoţitori,
Nici lumină, cer sau nori,
Căci în ochi avem întreagă
O iubire ce ne leagă
           In poeziile lansate vom găsi foarte des cuvăntul bade , pentrucă acest bade este personajul care ofera iubire, cere dragoste, aşterne florile în calea iubitei şi înalţă spre cerul albastru dorinţa ca cel atotputernic să mijlocească unirea celor îndrăgostiţi.
         AM O MĂNDRĂ
 Am o măndră şi o iubesc
 După ea mă prăpădesc
 De cănd ochii-i i-am aflat                                                                                                                                                                                                                                 
 Eu de soare am uitat
        AM UN BADE DRAG ÎN SAT
 Am un bade drag în sat
Şi cu el m-am cununat
Am un bade drag in casă
Că am ales să-I fiu mireasă
        LA LUMINA OCHILOR
Nu fii bade supărat
Că eu ochii nu mi-am dat
Nici la soare , nici la lună
Nici la lumea cea nebună
        I-am păstrat doar pentru tine
        Ca să vezi lumină-n mine
        Şi să poţi veni cu dor
        La lumina ochilor
        Dintre cele 150 de poezii care se lansează, cele mai multe folosec cuvăntul DOR, inegalabil ca expresie a unui sentiment anume  şi  de negăsit in vocabularul altor ţări pentru a fi tradus exact
 Nu pot să inşir toate poeziile care exprimă acesta trăire sufletească puternică, infiripată intre doi oameni care îşi manifestă dorinţa de a sta  mereu unul lăngă altul, de a scurta depărtările şi de a transmite sentimentele prin gănduri platonice, pot însă oferi căteva exemple
          DOR CU DOR
Sămburel din valea seacă
Spune-I dorului să treacă
Să nu vină pe la mine
Că eu nu mă mai simt bine
        El mă poartă după sine
        Peste văi si prin ruine
        Prin munţi negri şi prin ape
        Ca s-ajung de badea-aproape
Iar eu doru-ţi port in pace
Ca să ascult de el îmi place
Dor cu dor cănd se –întălniră
Viaţa noastră o uniră
         LA FĂNTĂNA CU MULT DOR
La făntăna cu mult dor
Şade orice călător
Şi din ea vrea să se adape
Cu cele mai bune ape
        DU-TE DOR
Du-te dor , la măndra-n cale
Şi spune-i să n-aibă jale
Că la ea cănd voi veni
Şesul tot va inflori
      Şi de-a fost iarba uscată
Verde se va face-ndata
Eu o ud cu lacrima
Cănd de dor plăng după ea                                                                  
           Componentele astrale respectiv soarele, luna şi stelele sunt folosite în majoritatea poeziilor pentru a da farmecul dimensiunilor infinite, care asigură măreţia şi eternitatea sentimentelor puse in versuri.
Poezia DĂ-MI LUMINĂ DE LA STELE
Dă-mi lumină de la stele
Să mă-îmbrac , iubito-n ele
Dă-mi şi razele de soare
Ca să-mi fie şi mai mare
        ODATĂ ÎN VIAŢĂ
Căntă-mi lună, căntă-mi soare
Căntă-mi tu privighetoare
Ceruri toate să-mi căntaţi
Şi la mine vă uitaţi
        Că-s mireasă-o dată-n viaţă
        Şi nici cămpul cu verdeaţă
        Nu-i ca mine de frumoasă
           Poeta cuprinde in multe din poeziile populare  si fazele unor dimineţi luminate, in care roua de diamant,  aşternută pe covorul verde al pajiştilor oferă un ambient special indrăgostiţilor , la fel ca şi soarele trufaş şi gelos care  se indreaptă spre apus pentru a da liniştea odihnei in care găndurile sboară şi dorurile de intretaie in văzduhul crepuscular
          CĂND VINE INSERAREA
Ies cănd vine inserarea
Şi te caut , măndra mea
Că mie dor de sărutarea
Ce-mpreună ne ţinea
       În unire pe-amăndoi
       Eu alerg, tu ai plecat
       Dar în inimă tot doi
       Încontinuu ne-am aflat
          Vă ofer  prilejul de a lectura aceste poezii minunate ve-ţi avea revelaţia unor trăiri recente sau poate de mult uitate, dar scose dintr-un colţ, tainic  al inimii care incă nu a imbătrănit
         Sunt unele poezii care descriu dureri, frustrări, decepţii si minciuni denigratoare, minciuni ademenitoare, toate sunt  elemente de comportament regăsite in viaţa cotidiană pentru că oameni au şi o latură obscură în ţinuta lor.
Poezia
            PARE OMUL CĂ E BUN
 Pare omul că e bun
Cănd îl vezi trecănd pe drum
De departe îl zăreşti
Cănd cu el te întălneşti
     Şi l-ai duce –n casa ta
     Vrănd cu el de vorbă-a sta
     L-ai lua şi de bărbat
     Căci frumos s-a arătat
Dar, doar el s-a prefăcut
Pănă-n casă s-a văzut
Şi în drac s-a transformat
Cănd aproape l-ai luat
           
           URĂTUL
 Cu urătul să nu vrei
Apă din pahar să bei
Că el apa ţi-a lua
Şi apoi vină ţi-a băga
           USCĂ- TE FEMEIE REA
 Uscă-te femeie rea
Cum se uscă-o cucuvea
 Cănd   de soare e privită
Şi de noapte neocrotită


           Minunată este înţelepciunea populară  redata in poeziile volumului
“LA CUMPĂNA DINTRE VREMI “ dar nu se pot prezenta toate poeziile.
 Versurile toate conţin si exprimă un sămbure de adevăr al înţelepciunii regăsită pas cu pas in viaţă, si preluată exceptional  de concret şi competent de MIhaela Maria Dindelegan, versuri ale căror cuvinte înmănunchiate sunt pătrunzatoare prin învăţăturile  pe care le redau , adevarate lecţii de viaţă      
          Felicitări şi Vă  multumim pentru că avem onoarea de a participa la acest eveniment încărcat de vibraţia unei  explozii de sentimente si trăiri, care ilustreză capacitatea creatoare,  prolificitatea volmelor lansate si definesc creaţia poetica a a dumneavoastră şi în imensa creaţie a poeziei poplulare.
Felicitari doamna MARIA MIHAELA DINDELEGAN

 INTOCMIT
 Ing. MIORIŢA SĂTEANU
Cetatean de onoare al Municipiului Oradea





Șezătoare în postul mare

  Ieri 18 aprilie 2023 a avut loc ultima ediție din aprilie a Șezătorii de la bibliotecă. In luna aprilie am avut trei întâlniri în care împ...

Wikipedia

Rezultatele căutării