11 octombrie 2019

9 octombrie- Ziua nationala de comemorare a Holocaustului din Romania

In cadrul proiectului Beyond words al Liceului Aurel Lazar, prima intalnire a avut loc in data de 9 octombrie- Ziua nationala de comemorare a Holocaustului din Romania


Proiectul initiat de doamna profesor dr. Livia Ghiurcuta, are ca parteneri  Asociatia Tikvah Oradea ( Emilia Teszler), Muzeul de istorie a evreilor din Oradea ( muzeograf Diana Iancu), Biblioteca Judeteana "Gheorghe Sincai ( Delia Pantea) si Inspectoratul Judetean Scolar.






Preluam mesajul doamnei Emilia Teszler
"Am optat pentru a vorbi despre si a transmite mesaje legate nu de cum s-a intamplat Holocaustul ci de cum a fost posibil. Despre complicitatea bystanderilor, despre propaganda si manipulare si ura, prejudecatile si sentimentele de antisemitism provocate, diseminate si intretinute de acestea, despre cum "Holocaustul nu a inceput in camerele de gazare ci a inceput cu cuvinte" ( fraza care apare intr-o motivare a unei sentinte date de Curtea Suprema de Justitie din Canada. Am vorbit despre cum a fost posibil ca inclusiv elite, oameni de cultura sa fie partasi la crime, direct sau indirect. I-am indemnat sa verifice sursele de informare, sa le confrunte, sa fie vigilenti pe cat se poate la fake news si sa fie alerti si nu pasivi cand sunt martori la fenomene de discriminare, la propagarea de prejudecati etc. Si mai ales, sa judece, sa gandeasca cu propriul cap.
Le-am reamintit si citatul din Talmud care spune ca cine salveaza o viata salveaza un univers intreg.
De asemenea ne-am prezentat abordarea personala legata de prezentarea numarului victimelor. Aceasta e necesara pentru a sublinia amploarea tragediei dar nu trebuie sa uitam ca fiecare "unu" din "unu +unu+unu...+unu=sase milioane" a insemnat o persoana, un nume, o viata de om. Am amintit-o pe Lenke Ziszovits Popper, ca un exemplu de "unu" din sase milioane, si bebelusul ei, un alt "unu", cu care a pierit , ca tinerii sa aiba informatii despre aceasta sportiva oradeana de exceptie care a fost multipla campioana nationala si balcanica si in amintirea careia noi am organizat competitii de tenis de camp pentru copii, patru ani la rand. La sfarsit, le-am vorbit putin despre Memorialul "Eva Heyman" in amintirea tuturor copiilor evrei deportati din Oradea in 1944 care acum e al orasului pentru ca l-am donat acestuia, care e aproape de liceul lor si la care , acum, poate se vor opri uneori, cand trec prin fata lui, cu gandul la miile de copii oradeni care au pierit, pentru ca, atunci, ura a invins.

Andrea Brad si Marincas Denis elevi ai liceului au prezentat ,in incheiere o aplicatie proprie cre prezinta cladiri importante executate de sau la comanda unor evrei, contributie semnificativa la arhitectura orasului.

Animalele prietenoase la Filiala Decebal

Joi, 21 martie 2024, am pus în "vitrină" a doua expoziție din acest an, formată din nouă desene realizate de copiii de la Grădiniț...

Wikipedia

Rezultatele căutării