22 iunie 2019

Lecturi de weekend 110



Sfarsitul bibliotecii mele. O elegie si zece digresiuni
Autor: Alberto Manguel
An aparitie: 2019
Editura: NEMIRA
Titlu Original: Packing my library


Din cosmarul despartirii de biblioteca s-a nascut o carte impresionanta despre puterea lecturii.
Parcurgând cartea descoperim că:


La șaisprezece ani, în timp ce lucra la Libraria Pygmalion din Buenos Aires, l-a cunoscut pe Jorge Luis Borges, deja orb la vremea aceea, care l-a rugat să vină la el acasă și să îi citească. Manguel i-a citit vreme de patru ani, până în 1968, relația stabilită astfel între cei doi influențând decisiv destinul tânărului.
Manguel a trăit în 7 țări până acum, printre care Franța, Anglia, Italia, Canada, Argentina unde a fost o perioadă directorul Bibliotecii Naționale.

A elaborat împreună cu Gianni Guadalupi The Dictionary of Imaginary Places, primul catalog al locurilor imaginare din literatura lumii.
A cumpărat și a renovat o casă parohială din regiunea Poitou-Charentes din Franța, unde locuiește acum.
Are o bibliotecă de 30.000 de volume.

Opera lui a fost recompensată cu numeroase premii, autorul a beneficiat de Bursa Guggenheim și a obținut un doctorat la Universitatea din Liège. În Franța i s-a conferit titlul de Ofițer al Ordinului Artelor și Literelor.

Iubesc bibliotecile publice si ele sunt primele locuri pe care le vizitez cand ma aflu intr-un oras pe care nu-l cunosc. Dar nu pot lucra fericit decat in propria mea biblioteca, cu propriile mele carti sau mai degraba cu acele carti despre care stiu ca sunt ale mele. Poate ca e un soi de fidelitate ancestrala in asta, un fel de domesticitate zgarcita, o trasatura a caracterului meu, mult mai conservatoare decat ar fi putut admite tineretea mea anarhica. Biblioteca imi era cochilie, marturiseste Alberto Manguel.



In digresiunea a zecea, din perspectiva unui director de Bibliotecă Națională,  autorul constată: 
Singura metodă sigură prin care se naște un cititor , după câte știu eu, nu a fost încă descoperită....
Descoperirea artei lecturii este intimă, obscură secretă, aproape imposibil de explicat ,înrudită cu îndrăgostirea, dacă acceptați comparația sentimentală....Fericirea pe care o aduce lectura , ca orice fericire , nu poate fi impusă.Când a vizitat e Egiptul în secolul I î.HR, Diodor din Sicila a văzut că pe fațada  unei biblioteci străvechi e gravată următoarea inscripție ” Spital pentru suflete”. Poate ca aceasta ar tebui să fie aspirația finală a unei biblioteci.
Cei interesați pot studia cu atenție rolurile pe care autorul le propune pentru o astfel de bibliotecă.
 
Istoria lecturii, de citit online.
 

Șezătoare în postul mare

  Ieri 18 aprilie 2023 a avut loc ultima ediție din aprilie a Șezătorii de la bibliotecă. In luna aprilie am avut trei întâlniri în care împ...

Wikipedia

Rezultatele căutării