7 iulie 2011

BIBLIOTECA COMUNALĂ CEFA

Comuna Cefa este situată în partea de vest a țării la granița cu Ungaria , în sud-vestului județului Bihor , având în componența sa 3 sate , respectiv Cefa, Inand și Ateaș. Până în anul 2004 ,comuna Cefa era una dintre cele mai mari comune ale județului Bihor, având în componența sa 8 sate. În urma reorganizării administrativ-teritoriale și a reînființării comunelor Sînnicolau Român și Gepiu , comuna Cefa a rămas cu cele trei sate componente numite mai sus.
Biblioteca comunală Cefa este subordonată Primăriei comunei Cefa și coordonată de Biblioteca județeană ” Gheorghe Șincai ” Oradea . Din informațiile pe care le am de la cei mai în vârstă, biblioteca a fost înființată cam prin anul 1950 bazele acesteia fiind puse de un învățător din acea vreme ,Constantin Anastasiu care a donat primele cărți din biblioteca sa proprie punând astfel bazele bibliotecii comunale.


Înainte de anul 1989 Biblioteca era situată în incinta Căminului Cultural Cefa și erau numiți bibliotecari din rândul cadrelor didactice care pentru un salariu derizoriu ,pe lângă munca lor , aveau și biblioteca în responsabilitate. Dintre cei care au contribuit la păstrarea și îmbogățirea volumului de cărți din bibliotecă aș dori să –l numesc pe prof. Cicortaș Traian , cel mai ” longeviv” ca să spun așa, bibliotecar care este și acum profesor de istorie-geografie la Școala Generală cu clasele I-VIII Cefa ,un mare iubitor și păstrător de cultură.


Lucrurile s-au schimbat după anul 1989, când bibliotecile comunale și sătești s-au redeschis, fiind înființate posturi de bibliotecari cu normă întreagă, care sunt în subordinea primăriilor , fiind patronate și implicit finanțate de către acestea..Aș dori să menționez ,că redeschiderea bibliotecilor s-a făcut cu sprijinul unui mare om de cultură, regretatul prof. George Popescu , care a organizat și condus cursuri de perfecționare la Bușteni , unde bibliotecarii aveau ocazia să-și însușească cunoștințe de biblioteconomie, devenind astfel profesioniști.
Începând cu anul 1993 am preluat eu Biblioteca și ca să devin profesionistă am urmat cursurile de biblioteconomie în 1993 și 1994 sub îndrumarea regretatului profesor George Popescu precum și a prof. Emil Ciorcan ” trainerii ” , cum am spune azi , acelor cursuri. Am avut privilegiul de a fi instruiți la cote înalte de acești oameni minunați, care ne-au sădit în suflete și dragostea pentru munca de bibliotecar, cu toate , că așa cum știm cu toții nu e răsplătită la adevărata ei valoare. Dar , să nu ne plângem. Cei care am rămas , am făcut-o pentru că am iubit meseria,cărțile , copiii.
Până în anul 2007 , Biblioteca a funcționat într-un spațiu al primăriei vechi, compus din două încăperi cu podele din lemn , cu încălzire la o sobă de teracotă, uși și geamuri prin care răzbătea vântul. Datorită deteriorării clădirii s-a luat hotărârea recondiționării acesteia printr-un proiect PHARE CBC realizat de domnul deputat ROMAN IOAN SORIN , primar la acea vreme al comunei Cefa.
Pe parcursul renovării clădirii vechi , biblioteca a funcționat în clădirea primăriei la etajul II. În luna noiembrie a anului 2007 , clădirea renovată a fost redată în folosință și iată că ne-am mutat în ”casă nouă ” , un spațiu modern ,luminos,cu încălzire centrală,parchet laminat,geamuri termopan , mobilier nou , grup sanitar propriu, sistem de securitate , camere de supraveghere.
În decursul tuturor acestor ani , am întocmit mereu liste cu cărțile care lipseau din bibliotecă și le-am achiziționat în măsura în care prin bugetul local îmi erau alocate fonduri în acest scop. Astfel , am reușit să acopăr în mare parte cererea , mai ales cărțile necesare procesului de învățământ. Desigur însă , că mai sunt lacune dar sperăm să le eliminăm în timp.
În cursul anului 2010 , după multe insistențe și refuzuri , am reușit să înscriu biblioteca în proiectul Biblionet și după primirea echipamentelor aferente acestui proiect , am deschis la 15 noiembrie 2010 biblioteca modernizată dotată cu 4 calculatoare, scanner, videoproiector, imprimantă , ecran de proiecție etc. Lângă cele 4 calculatoare , primăria , respectiv dl. primar BĂRNĂU DUMITRU-ALIN , a dotat biblioteca cu încă 4 calculatoare , tot de ultimă generație , logate și ele la Biblionet așa că nu prea avem de ce să ne plângem. Acest proiect a avut un imens succes pe plan local așa că sala în care funcționează este mereu plină , accesul gratuit și oportunitățile oferite fiind un punct de atracție. În acest sens am avut deja o mulțime de utilizatori, care nu au computer acasă și au avut posibilitatea să comunice cu familiile aflate la mare distanță , un elev și-a scris și tipărit la noi lucrarea de bacalaureat , elevii au citit cărți on-line , au consultat dicționare , referate și multe alte lucruri utile.

Anual premiem cititorii cei mai fideli.Oferim diplomele,cărțile și ca o noutate pentru atragerea de mai mulți cititori elevi, iar anul acesta la inițiativa mea s-au premiat cu diplome și cărți și cititorii adulți . S-au bucurat foarte mult văzând că  cineva și-a adus aminte și de ei.Cunoscând gusturile fiecăruia, noi fiind o comunitate mai mică, le-am oferit fiecăruia exact aceea carte care a dorit-o fiecare.


Ar mai fi multe de spus dar , aceasta este pe scurt povestea noastră . Celor care o vor citi le mulțumim și tuturor colegilor de breaslă și nu numai lor le dorim sănătate trupească și liniște sufletească , succese pe plan profesional și personal și numai bine.




BIBLIOTECAR BIBLIOTECA COMUNALĂ CEFA
LUCIA BORDAȘ


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Care este parerea ta?

Șezătoare în postul mare

  Ieri 18 aprilie 2023 a avut loc ultima ediție din aprilie a Șezătorii de la bibliotecă. In luna aprilie am avut trei întâlniri în care împ...

Wikipedia

Rezultatele căutării