1 iunie 2010

"Romanul meu continua si dincolo de litera tiparita...’’Iubita lui Esto- interviu cu autorul

Autor: Constantin Severin
Editura: Curtea Veche,

lansare Iasi, 31 mai 2010.
Prezentarea cartii facuta de autor .

Constantin Severin, autorul acestui frumos roman de dragoste, a acordat pentru blogul bibliotecilor bihorene urmatorul interviu:

BB: De ce ati fost atras de aceasta poveste?

CS: Aceasta poveste de dragoste nu este decat un pretext pentru o alta, mult mai profunda si complexa, o poveste de dragoste intre doua mari culturi, romana si argentiniana. Ernesto Sabato, J. L Borges, Xul Solar, Astor Piazzola, Victor Brauner, Liviu Ciulei, Henri Coanda, Alexandru Vona, Ion Tuculescu, Ovidiu Maitec, Mihai Driscu si altii, sunt personalitati pe care le admir din adolescenta, care mi-au oferit numeroase momente de reverie si de ardere spirituala de-a lungul timpului, de aceea am incercat sa le atrag intr-o intamplare de cuvinte si sentimente, o carte care sa transmita si altora emotiile pe care le-am resimtit in contact cu operele lor. Pe Liviu Ciulei, Alexandru Vona si Ovidiu Maitec am avut sansa de a-i cunoaste si de a sta de vorba cu ei. Nu a fost deloc usor sa intru in pielea unui protagonist precum Ernesto Sabato, unul dintre cei mai mari scriitori ai secolului al XX-lea, dar din momentul in care am avut acordul sau de a scrie aceasta carte, in 2008, imposibilul a inceput sa prinda contur. A fost un pariu indraznet pe care nu sunt inca sigur ca l-am castigat, desi pana in prezent ecourile sunt favorabile. Acest pariu nu ar fi fost nici macar de imaginat fara medierea unui vechi prieten si vecin al lui Ernesto, acum si prietenul meu, Salvador Amore, unul dintre cei mai importanti dramaturgi si oameni de teatru ai Argentinei. El i-a relatat marelui prozator despre proiectul meu, iar Esto mi-a transmis ca este incantat sa mai apara inca o data ca personaj de roman, dupa ’’Abaddon, Exterminatorul’’.                                                    
    
BB:Unde este linia de demarcatie intre real si fictiune ?

CS: Nu prea exista o linie de demarcatie clara intre realitate si fictiune, totul e fuzzy, vag, un amestec aproape alchimic intre cele doua lumi, desi povestea curge firesc, aluviunile reale si cele ireale se intrepatrund aproape permanent, dar in acelasi timp cei care ma cunosc bine isi vor da seama ca in hatisurile acestei scriituri a curs si mult sange autobiografic, probabil nici un prozator, mai ales la inceput de drum, nu poate scapa de asta. Mi-as fi dorit ca acest experiment sa inaugureze un gen de scriitura pe care eu o denumesc hiperrealism magic. Aproape toate personajele sunt reale, unele dialoguri sunt reale, la fel locurile descrise din Buenos Aires si Bucovina, in schimb povestea de dragoste in sine, apoi sufletul tangoului, operele de arta descrise, levitatia cu ajutorul muzicii, tin de magie, de fantastic.


BB:Ce ar putea face din carte un succes - faptul ca este atinsa biografia unor mari personalitati, faptul ca se cocheteaza cu acel spatiu obscur al ocultismului si paranormalului?

CS: Succesul cartii nu depinde decat de emotia pe care o poate trezi in sufletul cititorului orice poveste de dragoste intensa si autentica, intre doi protagonisti care sunt personalitati accentuate. Emotie, placere si interes, acestea sunt bornele oricarei lecturi reusite. Probabil va trezi interesul si prin prezentarea unor mari personalitati din culturile romana si argentiniana, dar acest lucru nu e suficient, calitatea scriiturii face demarcatia intre un succes real si unul fabricat. Am un singur regret, faptul ca am scris-o prea repede, in circa 4 luni, sub presiunea timpului; Ernesto Sabato avea 97 de ani cand am inceput sa lucrez la ea, imi doream mult sa fie in viata cand va aparea si ma bucur enorm ca luna aceasta, pe 24 iunie, va sarbatori 99 de ani cu ’’Iubita lui Esto’’ la capatai, iar anul viitor sunt sigur ca vom sarbatori impreuna centenarul sau, cu editia in limba spaniola.

Cartea aceasta va trai prin cititorii sai, pe care in mod sigur ii va alege singura, odata cu aparitia sa are propria ei viata, chiar si propriul inger pazitor (e posibil sa fie mai multi, unul dintre ei este Maria Desmirean, care se ocupa cu PR-ul la editura Curtea Veche).
E si un roman interactiv, unele personaje din Argentina au inceput sa creeze evenimente culturale de tinuta in Romania, dupa scrierea cartii mele, de curand lui Salvador Amore i-a fost montata, la Teatrul Ateneu din Iasi, piesa ’’Tango in fum de tigare’’, in regia prietenului nostru, Bogdan Ulmu, cu o coregrafie impresionanta semnata de Ligia Delia Grozdan.

Dupa ce a vizionat DVD-ul cu spectacolul, iata ce ii scrie Amore lui Bogdan Ulmu, redau doar cateva fragmente: ’’ Mi-a parut creativ în multe feluri. Spectacol e frumos. Intens. Chiar respecta stilul amuzant dar farsesc, erotic si tragic care am avut sa aiba.

Adica: foarte misto!
Coloană sonoră, (musicalizarea) este excelenta. Un gust rafinat si potrivit la fiecare ocazie.
Regia ta a fost superba "
Asadar romanul meu continua si dincolo de litera tiparita…

BB:Ce vreti dumneavoastra, autor, sa citim printre randurile cartii ?

CS:In primul rand nu as vrea sa cititi aceasta carte printre randuri, fiindca e o carte in care va veti regasi multi dintre voi, de aceea nu va trebui sa recurgeti la strategii complicate de lectura, chiar daca primii critici literari care au prezentat-o la prima lansare, cea de la Iasi, orasul studentiei mele si al primelor iubiri adevarate, Emanuela Ilie si Serban Axinte, doua nume de retinut, in care cred, au spus ca are toate ingredientele unui roman de ultima ora. Nu am recurs la cunostintele mele de teoria literaturii decat pentru a face povestea mai autentica, mai incisiva, mai frapanta. Cu alte cuvinte simplitatea si autenticitatea trairii prevaleaza in fata complexitatii aparente a stilului, e o carte pe care am trait-o cu intreaga mea fiinta. Si sunt constient ca am fost la doi pasi de a scrie o carte mare, poate acest lucru se va intampla la a doua incercare. Si inca ceva: am debutat si eu, ca prozator, tot cu un roman de dragoste, precum personajul principal, Ernesto Sabato, care a devenit cunoscut pe plan international cu ’’Tunelul’’, care are multi fani in Romania.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Care este parerea ta?

Șezătoare în postul mare

  Ieri 18 aprilie 2023 a avut loc ultima ediție din aprilie a Șezătorii de la bibliotecă. In luna aprilie am avut trei întâlniri în care împ...

Wikipedia

Rezultatele căutării