2 februarie 2013

Lecturi de weekend 21


 Am citit și am căutat   in ultimul  timp  mai multe cărți pe care le-aș putea numi aparținând  de literatura fericirii.
Poate ați experimentat și voi uneori că  viitorul se închide, prezentul devine foarte trist și inutil, existența fericirii doar o axiomă.  Pentru studiul acestei axiome am folosit  de această dată , metoda bibliografică . Speram că în atât de multele cărți existente în rafturile unei biblioteci   poate cineva a reușit să explice frumos și adevărat  ce înseamnă fericirea .
Am început cu sir John Lubbock și Fericirea de a trăi apărută la noi în 1943.
Cartea la rândul ei studiază  și citează surse timpurii care au abordat cumva problema  și au lăsat o urmă: ” Antoniu caută fericirea în dragoste, Brutus în glorie, Cezar în putere, primul va găsi dezamăgirea, al doilea dezgustul, cel din urmă nerecunoștința- și toți laolaltă ruina”(Cotton); iar întâlnirea cu aceste surse vechi   sau  referiri la mitologii diverse dă un farmec special cărții.

La momentul acela părea că ” mult ajută știința la a face  viața mai interesantă și mai variată” progresul tehnologic părea un generator de fericire. Există apoi capitol pentru fiecare temă care ar putea aduce fericire- Educația, Ambiția, Bogăția, Sănătatea, Dragostea, Arta, Poezia Muzica, Lectura, Beneficiile prieteniei, Trudele vieții, Munca și odihna, Religia, Progresul, Plăcerile călătoriei, Plăcerile căminului, toate sunt  abordate ca fiind generatoare de fericire pentru cineva / nu pentru fiecare în aceiași măsură/, și în final moartea poate fi sursă de fericire....

  Capitolul 1 e numit Datoria fericirii,  cum am spus , axiomă care nu are o demonstrație.

Totuși voi cita câteva considerații despre lectură și carte , ” Am prieteni - zice Petrarca-a căror tovărășie îmi este nespus de plăcută. Sunt de toate vârstele și din toate locurile Ei s-au distins , totodată și pe câmpu de luptă și în tăcerea cabinetului căpătând mari cinstiri pentru priceperea lor în științe.Lesne se ajunge la ei , căci mereu stau prin preajma mea, și-i primesc sau îi îndepărtez, după plăcerea mea. niciodată nu mă stânjenesc și răspund de îndată la toate întrebările.Unii îmi povestesc întâmplări de altădată, alții îmi descoperă tainele firii, aceștia mă învață să trăiesc , - aceia să mor....În schimbul tuturor acestor servicii ei îmi cer numai să le dau o odaie la îndemână în modesta mea locuință în care să poată să stea în liniște ...”

 Va urma...
  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Care este parerea ta?

Șezătoare în postul mare

  Ieri 18 aprilie 2023 a avut loc ultima ediție din aprilie a Șezătorii de la bibliotecă. In luna aprilie am avut trei întâlniri în care împ...

Wikipedia

Rezultatele căutării